Bjarne Jørgensen, it-servicechef i Frederiksberg Kommune:
Det arbejde, som Infrateam har udført med at renovere vores netværk, gøres ikke bedre” ”Hele vores skolenetværk var i meget dårlig stand, med lange svartider, driftsstop, masser af fejl, dårlig vedligeholdelse,
virusangreb og en elendig dokumentation. Med så, på kun seks uger, blev det hele rettet op. Takket været en fremragende indsats af Infrateams teknikere.” Dét fortæller Bjarne Jørgensen, der er it-servicechef i Frederiksberg Kommune, hvor man i foråret 2009 kunne konstatere, at der var så mange problemer med kommunens skolenetværk, at man måtte gøre noget ved det NU! Situationen var nemlig så slem, at der ikke blot var masser af berettigede daglige klager fra både lærere og elever; de havde også lavet en demonstration foran byens rådhus. Og deres utilfredshed blev ikke mindre af, at kommunens ledelse aktivt har markedsført Frederiksberg som en kommune, der er helt fremme i spidsen med brugen af it. Derfor fik Bjarne Jørgensen ’carte blanche’ til at få løst problemerne med ekspresfart, og han fik et nødbudget, så man kunne gå i gang med det samme. Infrateam – eksperter i infrastrukturVed at forhøre sig hos én af kommunens faste it-leverandører blev man anbefalet at kontakte Infrateam, der er eksperter i infrastruktur. Det gjorde man, og Infrateam fik derefter til opgave at kortlægge problemerne og at komme med forslag til at løse dem.
Deres første skridt var en detaljeret vurdering af situationen, ved at måle, analysere og dokumentere det eksisterende, spaghettiprægede og stærkt knopskudte netværk med tilhørende servere, switche og så videre. Det næste skridt var at præsentere en handlingsplan for at løse problemerne. Denne handlingsplan foreslog, at man udskiftede nogle få af de mest problemfyldte enheder, men beskrev ellers, hvordan man kunne fjerne problemerne ved at omkonfigurere og optimere det eksisterende udstyr. |
|
Handlingsplanen og budgettet blev fremlagt og godkendt med en tidsplan, hvorefter arbejdet skulle udføres på kun seks uger i løbet af skolernes sommerferie 2009, for at genere brugerne så lidt som muligt.
Både budgettet og tidsplanen holdt, dog undtagen opgraderingen af skolernes trådløse netværk, der viste sig at være en betydeligt større opgave end ventet. Så den blev lagt over i et særskilt projekt. Men resten blev gennemført på de seks uger; og resultatet beskriver Bjarne Jørgensen med disse ord: ”Infrateams analyser viste, at der var endnu større problemer med netværket, end vi selv havde troet. Men trods det, så gennemførte de projektet til den aftalte tid, så vi i dag har et netværk, hvor svartiderne og oppetiden er i top, og hvor der er langt færre fejl end før, og hvor fejlene er langt lettere at finde og rette, når de opstår.” En 100% professional indsatsDerfor tager Bjarne Jørgensen også de store ord frem, når han skal beskrive Infrateams indsats: ”Jeg har arbejdet i mainframe-verdenen i mere end 20 år, så der skal meget til for at imponere mig. Men det har Infrateams folk virkelig gjort. De har vist, at de har alle de tekniske kompetencer, der har været brug for i dette projekt; og de har været 100% professionelle i alt, hvad de har foretaget sig. Fx med den rapport de har lavet om renoveringen, hvor de ned til mindste detalje, og med fotos og konfi gurationstegninger, dokumenterer hver eneste enhed i netværket, før og efter deres arbejde. En dokumentation der er af en så høj kvalitet, som vi kun kender fra mainframeverdenen og slet ikke fra den åbne og decentrale verden, som vi her er i.”
|
”Så jeg er kort sagt dybt imponeret af deres indsats, for de har leveret et arbejde af usædvanlig høj kvalitet og til den tid og det budget, der var aftalt. Og vi har vi fået et langtidssikret fundament for at kunne videreudbygge vores skolenetværk på en både teknisk og økonomisk fornuftig måde.”
Dette projekt er blevet gennemført samtidig med, at man i Frederiksberg Kommune er i fuld gang med at virkeliggøre en ny, 3-årig it-plan, hvor man også vil skifte både serverplatform, storagesystem og back-up-løsning. Så der er travlt i it-afdelingen og masser af svære, tekniske udfordringer at tage sig af – også for Infrateam, fortæller Bjarne Jørgensen til slut: ”Vi tog kun Infrateam ind for at redde vores skolenetværk. Men det har de gjort så overbevisende, at vi nu betragter dem som en kerneleverandør af dyb it-viden. Så vi har masser af udfordrende it-opgaver, som vi vil sætte dem til i de kommende år.” Eksempler på specialopgaver som Infrateam har løst på FrederiksbergNetværk:Infrateam har gennemgået og renoveret det lidt ældre netværk således det fungerede optimalt. Ved at være stærke fagligt fravalgte vi at udskifte udstyr, og fokusere på simple ting som dokumentation, korrekt kabling, eliminering af media convertere og generel oprydning af såvel konfiguration som anvendelse.
Overvågning:
Infrateam har stor erfaring med at levere Proaktivitet. På denne installation høstede vi 2 fold resultater af at overvåge det fysiske netværk og server udstyr. Vi kunne eliminere det fysiske netværk efter oprydning som fejlkilde og serverplatformen fik en 10fold reduktion i udfald efter udbedring af en stor mængde små fejl.
|
Hvad siger kunden?
”Jeg er dybt imponeret af deres indsats, for de har leveret et arbejde af usædvanlig høj kvalitet, og vi har vi fået et langtidssikret fundament for at udbygge vores skolenetværk på en teknisk og økonomisk forsvarlig måde. Vi tog egentlig kun Infrateam indfor at redde vores skolenetværk. Men det gjorde de så overbevisende, at vi nu ser dem som en kerneleverandør af it-viden, som vi har masser af opgaver til i de kommende år.” |
“Det arbejde, som Infrateam har udført med at renovere vores ”Jeg har arbejdet med it i mere end 20 år, så der skal meget til for at imponere mig. Men det har Infrateams folk virkelig gjort, for de har vist, at de har alle de tekniske kompetencer, der har været brug for i vores projekt.” Bjarne Jørgensen, it-servicechef i Frederiksberg Kommune
|